Ford Transit Custom vs. Renault Trafic - srovnání
Ford Transit Custom MK3 (model 2023) a Renault Trafic III (nejnovější Trafic, aktualizovaný 2025) jsou dvě přední středně velké dodávky v Evropě. Každá nabízí více konfigurací karoserie: Transit Custom je k dispozici ve dvou délkách (L1/L2) s nízkou střechou, zatímco Trafic je dodáván ve dvou délkách (L1/L2) a dvou výškách střechy (H1 nízká, H2 vysoká). Obě jsou nabízeny jako skříňové dodávky nebo verze crew van. Níže porovnáváme jejich klíčové vlastnosti – rozměry, nákladovou kapacitu, motory, spotřebu paliva, technologie, ceny a spolehlivost – s využitím dat z oficiálních zdrojů a recenzí.
Rozměry a nákladová kapacita
Transit Custom MK3 (2023) ve verzi s krátkým rozvorem L1 je dlouhý přibližně 5 050 mm, s rozvorem 3 100 mm a výškou střechy 1 972 mm. Pro srovnání, Renault Trafic III (L1H1) je dlouhý asi 5 080 mm (rozvor 3 098 mm) a vysoký 1 971 mm, přičemž nabízí nákladový prostor ~5,8 m³.
Ford Transit Custom L1H1
Celková délka: 5 050 mm
Rozvor: 3 100 mm
Výška: 1 972 mm
Objem nákladu: ~5,8 m³
Max. užitečné zatížení: ≈1 350 kg (diesel)
Renault Trafic L1H1
Celková délka: 5 080 mm
Výška: 1 971 mm
Objem nákladu: 5,8 m³
Max. užitečné zatížení: 1 222 kg
Ford Transit Custom L2H1
Celková délka: 5 450 mm
Rozvor: 3 500 mm
Výška: 1 972 mm
Objem nákladu: ~6,8 m³
Max. užitečné zatížení: ≈1 350 kg (diesel)
Renault Trafic L2H2
Celková délka: 5 480 mm
Výška: 2 498 mm
Objem nákladu: 8,9 m³
Max. užitečné zatížení: 1 083 kg
Závěry: Renault Trafic nabízí více vertikálního prostoru (vyšší střecha) a větší objem nákladu, zejména v konfiguraci L2H2. Transit Custom je o něco kratší a udržuje výšku pod 2,0 m (užitečné v garážích) a podporuje vyšší celkové užitečné zatížení (~1 350 kg).
Motory a výkon
Obě dodávky používají moderní přeplňované motory. Transit Custom MK3 je nabízen s dieselovým motorem 2.0L EcoBlue od Fordu o výkonu 110–170 k. Standardně je dodáván s 6stupňovou manuální převodovkou (FWD) a nabízí 8stupňovou automatickou (možnost AWD u vyšších výkonů). Ford také poskytuje mild-hybridní (MHEV) variantu u některých dieselů, plus nový plug-in hybrid (2.5L benzín + elektromotor, 232 k) a plně elektrický E-Transit Custom (motor 100 nebo 160 kW, dojezd ~337 km). Renault Trafic III je pouze dieselový: rané modely používaly 1.6L dCi (90–140 k), zatímco facelift 2019+ zavedl 2.0L dCi (120–170 k). Převodovky jsou 6stupňové manuální, s 6stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou dostupnou pro 2.0 dCi u vyšších výbav. Zatím není nabízena žádná hybridní ani elektrická verze Traficu.
Ford Transit Custom MK3
Motor: 2.0L EcoBlue diesel, 110–170 k
Výkon: 110–170 k (405 Nm pro 170 k)
Převodovka: 6stupňová manuální (standard); 8stupňová automatická (k dispozici)
Alternativy: Plug-in Hybrid (2.5L, 232 k, ~50 km dojezd EV) a elektrický (100/160 kW, ~337 km)
Renault Trafic III
Motor: 1.6L dCi diesel (90–140 k) nebo 2.0L dCi (120–170 k)
Výkon: 90–170 k (max. 380 Nm)
Převodovka: 6stupňová manuální (standard); 6stupňová dvouspojková automatická (modely 2.0L)
Elektrická verze: V současné době žádná (žádný hybridní/elektrický Trafic)
Závěry: Obě dodávky dosahují podobných špičkových výkonů (~170 k) a nabízejí moderní dieselové motory. Nabídka Fordu je širší (s hybridními/elektrickými možnostmi) a zahrnuje volitelný pohon AWD, zatímco aktualizace Renaultu zvýšila výkon (+25 k, +40 Nm) u motoru 2.0L. Motory Transitu mají tendenci produkovat vyšší točivý moment a nové pohonné jednotky Fordu mu dávají výhodu v akceleraci a alternativních energetických možnostech.
Spotřeba paliva a účinnost
Spotřeba paliva se liší podle motoru a konfigurace. Oficiálně má Transit Custom 2.0L diesel průměrnou spotřebu kolem 7,5 l/100 km (kombinovaná) pro lehčí dodávku L1 (kolem 7,7 l/100 km u L2). Plug-in hybridní varianta je hodnocena na pouhých 1,6–2,0 l/100 km (WLTP) díky svému elektrickému dojezdu. Dieselový motor 2.0L v Renaultu Trafic dosahuje zhruba 6,1–6,8 l/100 km (WLTP) v závislosti na výkonu a převodovce. V praxi jsou dvouturbové diesely Traficu při srovnatelném použití o něco úspornější.
- Ford Transit Custom MK3: ~7,5–7,7 l/100 km (2.0L diesel, kombinovaná); PHEV ~1,6–2,0 l/100 km.
- Renault Trafic III: ~6,1–7,0 l/100 km (2.0L dCi, kombinovaná).
Závěry: Dieselové pohonné jednotky Renaultu Trafic bývají úspornější, což může snížit provozní náklady pro uživatele na dlouhé vzdálenosti.
Technologie a funkce
Obě dodávky nabízejí moderní komfortní a bezpečnostní technologie. Transit Custom MK3 je vybaven multimediálním systémem SYNC4 od Fordu zobrazeným na velkém 13palcovém dotykovém displeji (s vestavěným 5G modemem a volitelným hlasovým asistentem Alexa). Zahrnuje asistenční systémy jako Pre-Collision Assist, Lane-Keeping Aid, adaptivní tempomat, systémy sledování pozornosti řidiče a dostupné 360° kamery. Trafic III poskytuje 8palcový dotykový displej EASY LINK s navigací, DAB rádiem a zrcadlením chytrého telefonu. Jeho standardní bezpečnostní výbava zahrnuje zadní parkovací senzory, automatické nouzové brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek a upozornění na únavu řidiče.
Ford Transit Custom MK3
Bezpečnost: Pre-Collision Assist, udržování v jízdním pruhu, adaptivní tempomat, asistent rychlostních limitů, sledování pozornosti řidiče atd.
Multimédia: 13″ dotykový displej SYNC4 (5G, Android/Apple), hlasové ovládání, Alexa
Další technologie: Volant "mobilní kancelář", volitelná 360° kamera, zásuvka Pro Power Onboard
Renault Trafic III
Bezpečnost: Zadní parkovací senzory, automatické nouzové brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek, sledování pozornosti řidiče
Multimédia: 8″ displej EASY LINK (navigace, Apple CarPlay/Android Auto, DAB rádio)
Další technologie: Modulární stůl „mobilní kancelář“ v kabině, 84 l vnitřního úložného prostoru
Závěry: Ford Transit Custom je technologicky bohatý, s větším dotykovým displejem a pokročilejšími možnostmi (360° pohled, hlasový asistent). Renault Trafic je jednodušší, ale standardně je dodáván s širokou sadou asistenčních systémů a chytrými praktickými detaily (mobilní pracovní stanice, extra úložný prostor).
Ceny a dostupnost
Cena závisí na zemi, specifikaci a výbavě. V České republice začíná základní skříňová dodávka Ford Transit Custom na přibližně 850 000 Kč (bez DPH). Nová skříňová dodávka Renault Trafic začíná o něco níže, na přibližně 820 000 Kč (bez DPH) za základní model. Vyšší specifikace (Trend/Limited pro Ford; Cool/Extra pro Renault) a příplatková výbava (kombinované kabiny, automatická převodovka, vysoká střecha) ceny výrazně zvyšují.
- Ford Transit Custom MK3: od ~850 000 Kč (bez DPH) v České republice.
- Renault Trafic III: od ~820 000 Kč (bez DPH) v České republice.
Závěry: Základní cena Traficu je o něco nižší, ale jeho zahrnuté servisní plány a delší záruka (na některých trzích) mohou náklady kompenzovat.
Spolehlivost a údržba
Obě dodávky mají osvědčenou historii, ale mají své mouchy. Nový dieselový motor 2.0 EcoBlue v Transitu Custom měl několik počátečních problémů: závady vstřikovačů a problémy s olejovým servisem u prvních modelů. Starší Transity Custom (2018–2023) také zaznamenaly opotřebení DPF a vstřikovačů. Renault Trafic III je obecně robustní: nejnovější motory 2.0 dCi neměly hlášeny žádné větší závady, zatímco dřívější jednotky 1.6 dCi mohly trpět problémy se vstřikovači/DPF. Náklady na díly a servis jsou pro obě dodávky podobné; díly pro Transit Custom (filtry, brzdy atd.) jsou široce dostupné a často o něco levnější.
Ford Transit Custom MK3
Běžné problémy: Raný motor 2.0L EcoBlue měl problémy se vstřikovači/olejovým servisem. Sledujte také opotřebení dieselových vstřikovačů a chyby systému AdBlue při velkém zatížení.
Servis: Intervaly 2 roky/40 000 km; rozsáhlá dealerská síť; bezplatná telematika Ford pomáhá sledovat údržbu. Záruka je obvykle 2 roky bez omezení km.
Renault Trafic III
Běžné problémy: Současný motor 2.0 dCi je obecně bezproblémový. Předchozí dodávky 1.6 dCi měly občasné poruchy DPF/regenerace a vstřikovačů. Senzory Traficu (parkovací asistent) mohou vyžadovat pozornost po náročném používání.
Servis: Renault na některých trzích zahrnuje servisní plány. Standardní interval je 1 rok/30 000 km nebo 2 roky/40 000 km, v závislosti na zemi. Solidní dostupnost dílů po celé Evropě.
Závěry: Ani jedna z dodávek není výjimečně problematická.
Shrnutí: Ford Transit Custom nebo Renault Trafic?
Jak Ford Transit Custom MK3, tak Renault Trafic III jsou vynikající střední dodávky, ale zdůrazňují různé silné stránky:
- Ford Transit Custom MK3: Moderní možnosti pohonu (diesel, PHEV, EV) a pokročilá technologie v kabině. O něco nižší vstupní cena, vyšší výkon a točivý moment a komplexní infotainment systém. Některé rané dieselové modely měly problémy se vstřikovači, ale aktualizace zlepšily spolehlivost.
- Renault Trafic III: Nabízí více nákladového prostoru (zejména s vysokou střechou) a o něco lepší spotřebu paliva. Standardně je dodáván s rozsáhlými bezpečnostními prvky a často delším servisním plánem. Chybí mu hybridní/elektrické možnosti, ale jeho osvědčená odolnost je plusem.
Volba závisí na prioritách. Pokud je klíčový maximální objem nákladu, úspora paliva a jednoduchá dieselová sestava, Trafic je silnou volbou. Pokud je důležitá pokročilá technologie, výkon a možnost přejít na elektřinu, Transit Custom má navrch. Obě jsou schopnými pracanty – zkušební jízda a porovnání konkrétních konfigurací pomohou učinit konečné rozhodnutí. |